Onimusha: Warlords

Av alla spel och spelserier som jag av någon anledning ångrar att jag inte har upplevt är Onimusha kanske högst på listan. Då jag aldrig ägde någon konsol som serien ursprungligen släpptes till fick jag i början av 00-talet snällt nöja mig med de trailers som följde med skivan som tidningen Super Play skickade ut på den tiden. Redan då hade jag ett intresse för japansk historia i allmänhet och för samurajer i synnerhet.

Samanosuke är en fena på att hitta dramatiska platser för att slakta demoner på.

Så ett spel där den legendariske daimyon Nobunaga förvandlades till en ondskefull demon som måste bekämpas av en samuraj spelad av en digitaliserad Takeshi Kaneshiro lät givetvis för bra för att vara sant och jag har genom åren känt att ett tomrum i min spelerfarenhet har saknats.

Fram tills nu.

Capcom har nämligen haft den goda smaken att restaurera Onimusha: Warlords för dagens konsoler (kanske för att ta tempen gällande intresset för en helt ny del?) och jag har spelat och njutit för fulla muggar den senaste tiden. I sann Switch-anda har jag hårdtestat både dockat och handhållet.

Onimusha: Warlords har överraskande nog åldrats med oväntad värdighet. Trots sina fasta kameravinklar a la Resident Evil och en presentation som inte längre är top of the line har många andra element klarat åren betydligt bättre.

Berättelsen om samurajen Samanosuke Akechi och hans kamp mot Nobunaga och hans armé av demoner står sig förvånansvärt väl även om den innehåller en lång rad klyschor. Miljöerna är likaså väldesignade och osar av atmosfär.

Demoniska miljöer som denna är vardagsmat för en övernaturlig samuraj.

Kontrollschemat har förbättrats jämfört med originalversionen och det är därför lättare att kontrollera Samanosuke när kameravinkeln byts, särskilt när monster lurar runt varje hörn. Med det sagt finner jag att Switchens Joy-Con inte riktigt är optimala för denna typ av spel men med en Pro Controller fungerar allt perfekt. Musiken är även den otroligt stämningsfull och passar perfekt in i det enorma slott där majoriteten av äventyret utspelas.

Stridssystemet är uppbyggt kring en särskild krigshandske som Samanosuke får tag på tidigt i spelet och denna låter honom suga upp själar från fallna fiender som kan användas för att uppgradera de olika svärd han får tillgång till genom spelets gång. De olika svärden känns alla unika och deras egenskaper skapar variation i striderna.

Det finns såklart delar som inte håller fullt lika bra. Vissa pusselsekvenser kan kännas ologiska och en hel del backtracking kan skapa frustration emellanåt. Detta är dock mindre problem i sammanhanget då Onimusha: Warlords alltså håller väldigt bra, trots att det har snart 20 år på nacken. Det må på många sätt vara ett Resident Evil som fokuserar mer på närstrider men det finns ändå tillräckligt med egna idéer för upplevelsen ska kännas unik.

När kallt stål inte räcker till är det bra att ha ett muskedunder som back up.

Konverteringen till Switch verkar inte ha orsakat några som helst problem heller då spelet flyter på riktigt bra oavsett vilket sätt jag väljer att spela på. I direkt jämförelse med exempelvis Xbox One X-versionen känns det förstås inte riktigt lika knivskarpt men heller inte så suddigt att det förtar upplevelsen på något sätt.

Jag hoppas verkligen att detta är ett test av Capcom. Ett test för att se huruvida Onimusha och Samanosuke Akechi har en plats i dagens spelklimat eller inte.

Enligt mig har han det i allra högsta grad.

Recensionsdata

Utvecklare: Capcom
Utgivare: Capcom
Utgivningsdatum: 15/01/2019
Pegi:16
David
Senaste inläggen av David (se alla)

Läsarkommentarer (1)

  1. Kan inte annat än hoppas på att detta är ett test från Capcom jag med. Hade varit riktigt kul med ett nytt Onimusha, inte minst nu när Capcom levererar höjdarspel efter höjdarspel!

Lämna en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.