Det är lite svindlande att tänka på att det gått över 17 år sedan Lego Star Wars: The Video Game släpptes. Denna titel var den första i vad som kom att bli startskottet för en otroligt lång och framgångsrik spelserie för TT Games som snabbt breddades utanför det universum George Lucas skapat. Genom åren har vi fått danska plasttolkningar av allt från Harry Potter och Batman till Sagan om Ringen och Marvels filmuniversum. Nu är utvecklarna tillbaka där allt började, med en ambitiös evolution av spelupplägget och en skildring av inte en eller tre Star Wars-filmer, utan hela Skywalker-sagan.
Lego Star Wars: The Skywalker Saga har varit på gång under många år och för oss som är fans av såväl Lego som Star Wars har väntan varit plågsam emellanåt. Varför arbetet dröjt visas dock ganska snabbt när jag drar igång spelet. Borta är det traditionella upplägget med kameran placerad i ett fågelperspektiv och allting påminner numera betydigt mer om ett mer klassiskt tredjepersonsperspektiv. Strider handlar inte längre bara om att puckla på fiender med en enda knapp utan ett enkelt kombosystem har introducerats, tillsammans med ett bättre sätt att använda distansvapen.
Alla tre trilogier finns tillgängliga från start men det är inte möjligt att hoppa fritt mellan filmerna direkt utan jag får välja att börja med episoder 1, 4 eller 7 för att därefter spela mig genom respektive del i sagan. Upplägget fungerar bra och gör att även nykomlingar kan hänga med någorlunda i berättelsen.
Med det sagt är detta kanske inte det optimala sättet för någon att uppleva sagan om familjen Skywalker för första gången då berättelsens mer nyanserade sekvenser tenderar att bli snabbspolade förbi. Detta är inte alls oväntat, naturligtvis utan fokus från utvecklarna har legat på de spelbara sekvenserna.
Varje film består av drygt fem nivåer, vilket med lite snabb matematik innebär att spelet innehåller runt 45 nivåer av varierande längd och storlek. Utspritt mellan dessa nivåer finns större områden som närmast kan liknas vid öppna spelvärldar i miniformat, fyllda med hemligheter och samlarobjekt att hitta. Dessa sekvenser tillhör dock i mina ögon spelets aningen svagare delar då de inte riktigt fångar samma känsla av utforskningslust som exempelvis New York gjorde i Lego Marvel Super Heroes.
Med det sagt är det ändå ett välkommet tillskott jämfört med att slussas från en nivå till nästa i all oändlighet och det blir trevliga avbrott att få utforska Mos Eisley, Naboo eller någon annan plats som Star Wars-fans säkerligen är väl bekanta med.
Annars är det som sagt i spelmekaniken som de flesta förändringarna hushåller. Tredjepersonsperspektivet förändrar verkligen sättet att spela på även om upplägget i mångt och mycket är sig likt. Det blir helt enkelt en annan känsla av att komma närmare det som händer samtidigt som vi kan beskåda den blänkande digitala plasten på extra nära håll.
Med hundratals upplåsbara karaktärer, tonvis av hemligheter utspridda överallt och tillräckligt många påskägg för att få den mest inbitne Star Wars-fanet att jubla av lycka innehåller The Skywalker Saga allt jag kunnat önska av ett Lego-spel och mer därtill. Har du minsta intresse av Lego, Star Wars eller både och är detta en tvättäkta måste-titel.
Var först med att kommentera!