Kill la Kill IF – The Game

Om du har upplevt animeserien Kill la Kill har du med stor sannolikhet väntat länge på en spelversion. Om du däremot aldrig hört talat om serien har du ingen aning om vad som väntar. Oavsett vilken typ du är lär du dock inte bli besviken på Kill la Kill IF

Kill la Kill IF har ett annorlunda sätt att bemöta källmaterialet. Istället för att följa animens berättelse (löst eller troget) får vi här en helt nyskriven alternativ version av vad som händer med flera av dess karaktärer. Då denna berättelse tar oväntat stor plats för ett fightingspel väljer jag att inte avslöja några detaljer annat än att fokus ligger på karaktären Satsuki denna gång, istället för Ryuko Matoi.

Berättelsen tar som sagt upp en stor del av enspelarläget och de många och ibland långa filmsekvenserna har skapats tillsammans med Studio Trigger, som även ligger bakom animen. Tack vare detta ser dessa sekvenser och spelet överlag fullkomligt enastående ut och seriens säregna grafiska stil har anpassats perfekt för spelform. Att allting rullar i 60 bildrutor per sekund är också en positiv överraskning då Nintendos hybridkonsol ofta får kompromissa på just den fronten.

Satsuki vet hur man ska ta rampljuset på bästa sätt.

Spelmässigt rör det sig om en så kallad arena fighter, där strider äger rum på en 3D-arena där jag fritt kan röra mig. Kameran i Kill la Kill IF kan på grund av detta ibland ställa till det lite, särskilt när jag möter flera fiender och min karaktär automatiskt siktar in sig på den som är närmast men överlag fungerar det bra och den (för det mesta) följsamma kameran gör sitt bästa för att leverera de spektakulära striderna ur bästa möjliga vinkel.

Och “spektakulära” är bara förnamnet när det kommer till striderna. Precis som i källmaterialet är det högtflygande och hårdslående fighter som löser av varandra på löpande band och kontrollschemat är överraskande välkomnande för nykomlingar samtidigt som det finns ett djup att bemästra för de som vill gräva ned sig i mekaniken. Det blir kanske aldrig så pass avancerat som Dragonball FighterZ, Street Fighter eller Tekken men det är inte ett direkt ytligt system heller.

Utöver kampanjläget finns det träningslägen och VS-lägen, tillsammans med en hel drös av saker att låsa upp. Kill la Kill IF är alltså ett välfyllt paket på alla sätt och vis. En viss nackdel finns dock som är kopplad till källmaterialet. Om du inte har sett animen eller har koll på vad som händer i den kommer du förmodligen vara smått förvirrad efter bara någon minut.

Satsuki visade runt Ryuko på kamparenan med dunder och brak.

Berättelsen gör nämligen ingen större ansträngning för att bygga upp världen som den utspelas i. Om du inte är bekant med Satsuki eller Ryuko sedan tidigare lär du klia dig i huvudet vid flera tillfällen. Å andra sidan kanske spelet väcker intresset så att du därefter tar dig an en mästerlig animeserie.

Hursomhelst är Kill la Kill IF ett riktigt underhållande fightingspel som bjuder på så många flashiga effekter och galna slagsmål att det är svårt att värja sig, fan av källmaterialet eller inte.

Recensionsdata

Utvecklare: Arc System Works
Utgivare: PQube
Utgivningsdatum: 26/07/2019
Pegi:16
David

David

Livslångt Nintendo-fan sedan tidigt 90-tal. Relativt nyfrälst JRPG-älskare med en kärlek för udda japanska titlar, gärna med kraftiga animeinslag. Tar varje tillfälle som ges för att sprida budskapet om Super Mario Sunshines storhet.
David

Senaste inläggen av David (se alla)

Var först med att kommentera!

Lämna en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.