The Forbidden Arts

Ett fantasy-inspirerat plattformsäventyr med inslag av action låter väl inte helt fel i någons öra? Stingbot Games är här för att försöka uppfylla just de kriterierna med sin titel The Forbidden Arts. Frågan är om spelet är ett konstverk eller om det bör förbjudas?

Den unge pojken Phoenix är huvudrollen i The Forbidden Arts och det är en man som har förmågan att manipulera eld, vilket är en kraft som jag antar passar med hans namn av en ren slump.

The Forbidden Arts är uppdelat i två sektioner, en del i full 3D där jag utforskar en “over world” för att ta mig vidare till nya områden. Majoriteten av spelet utspelas dock på dessa banor, som nästan kan liknas vid 2D-dungeons. Det rör sig om sidskrollande nivåer där Phoenix bekämpar fiender, samlar föremål och tar sig an diverse bossar.

The Forbidden Ars gör sitt bästa för att återskapa miljöer från Sverige under förra sommaren.

Detta görs genom plattformshoppande och stridande och dessa två element skiljer sig åt radikalt både när det gäller utförande och kvalitet. Plattformssektionerna fungerar nämligen helt okej och kan stundtals till och med vara riktigt underhållande. Trots att jag har en minikarta till hjälp finns det gott om hemligheter utspridda på kartan att hitta och spelet nivåer är inte sällan byggda på höjden, vilket lämnar gott om plats för gömställen som lätt kan missas.

När det kommer till striderna är det dock en annan historia. De är nämligen den klart sämsta delen med spelet överhuvudtaget och känns mer som en jobbig syssla än något att ta sig an med entusiasm. Striderna känns nästan inte färdigutvecklade och saknar all form av spänning eller flärd. Lägg till att spelets fiender ofta är dummare än tåget och du har en spelupplevelse som lämnar mycket att önska.

Utöver detta finns det tveksamma designvalet att låta fienden kastas bakåt efter att ha träffats, vilket gör det lätt att handskas med dem. Detsamma gäller för Phoenix och om jag råkar bli träffad nära en kant kastas jag inte sällan ned i vatten eller på taggar, vilket innebär att jag dör omedelbart.

Det är uppenbarligen ingen som har lärt Phoenix att man inte ska elda i högt gräs.

På presentationssidan finns det en del att ha synpunkter på också. Spelvärlden är full av färg och många av nivåerna är varierade nog i utseendet. Dock känns detaljrikedomen (eller snarare bristen på denna) som något som skulle höra hemma i ett Gamecube-spel av lägre budgetklass. Bilduppdateringen verkar också ha vissa problem med synkningen då det känns som att den laggar efter ganska ofta vilket är ett störande moment i sig.

The Forbidden Arts är en titel som förmodligen kommer att drunkna bland urvalet av spel på Switchens eShop. Det finns gott om bra idéer här men utförandet lämnar tyvärr mer att önska än vad som levereras och det blir därför svårt att rekommendera The Forbidden Arts. Letar du efter fantasyäventyr finns det gott om bättre alternativ på konsolen.

Recensionsdata

Utvecklare: Stingbot Games
Utgivare: Stingbot Games
Utgivningsdatum: 07/08/2019
Pegi:16
David

David

Livslångt Nintendo-fan sedan tidigt 90-tal. Relativt nyfrälst JRPG-älskare med en kärlek för udda japanska titlar, gärna med kraftiga animeinslag. Tar varje tillfälle som ges för att sprida budskapet om Super Mario Sunshines storhet.
David

Senaste inläggen av David (se alla)

Var först med att kommentera!

Lämna en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.