Damascus Gear Operation Osaka

Med Daemon X Machina bara dagar från lansering kan man tycka att mecha-fans borde ha fullt upp med att längta efter denna titel. Det har dock inte hindrat Damascus Gear Operation Osaka från att ge sig in i matchen. Upplägget i spelmekaniken må skilja sig åt ganska rejält men det handlar i grund och botten fortfarande om fighter mellan stora robotar.

Operation Osaka stoltserar inte direkt med ett glänsande och medryckande narrativ men den berättelse som finns där är enkel men funktionell. Världen har sedan Gear-tekniken uppfanns drabbats av ett fjärde världskrig och mänskligheten har pressats till utrotningens gräns. Med hjälp av Gear-robotar kämpar en grupp vid namn Freyja mot de ondskefulla RAGE-robotarna. Efter en lång och hård kamp har mänskligheten lyckats vinna och Gear-robotarna börjar användas till andra saker.

Operation Osaka för inte sällan tankarna till ett mobilspel och tyvärr inte på ett positivt sätt. Om sådant finns?

I Operation Osaka tar jag mig an rollen som en legosoldat som har dragit på sig en rejäl skuld hos fel personer. På grund av detta måste jag utkämpa gladiatoraktiga strider mot högar av fiender i en arena i hopp om att bli mästare och tjäna tillräckligt med pengar för att vinna min frihet.

Inledningsvis har jag endast tillgång till en nedärvd gammal Gear men genom spelets gång tjänar jag in pengar som gör att jag kan uppgradera och skaffa nya delar för att göra min Gear till den mäktigaste i arenan.

Trots att Operation Osaka lämnar en hel del att önska på den grafiska fronten är det faktiskt riktigt underhållande att pilla med min enorma robot. Jag väljer ut delar, anpassar färgen och mycket annat. Som ett stort fan av Mobile Suit Gundam (och framförallt dess tillhörande plastbyggsatser, Gunpla) är det riktigt roligt att försöka efterlikna mina favoriter i spelet.

Att pilla med inställningar, tillbehör och design tillhör de bästa elementen i alla mecha-spel.

Tyvärr är det där den mesta underhållningen stannar för min egen del. Själva spelandet är nämligen inget att hänga i granen. Kontrollschemat är ganska stelt, miljöerna är bleka och fienderna är trista.

Mest tycker jag dock att Operation Osaka känns en smula identitetslöst. Jag blir aldrig engagerad i varken berättelse, karaktärer eller spelmekaniken vilket gör att jag snabbt finner mig själv uttråkad och sneglande på andra titlar i min spelkatalog.

Nej, Damascus Gear Operation Osaka är tyvärr inte en titel jag rekommenderar. Inte ens som stort mecha-fan finner jag tillräckligt med intressanta delar för att jag ska spela vidare i någon större utsträckning.

Recensionsdata

Utvecklare: Arc System Works
Utgivare: Arc System Works
Utgivningsdatum: 29/08/2019
Pegi:12

David

Livslångt Nintendo-fan sedan tidigt 90-tal. Relativt nyfrälst JRPG-älskare med en kärlek för udda japanska titlar, gärna med kraftiga animeinslag. Tar varje tillfälle som ges för att sprida budskapet om Super Mario Sunshines storhet.
David

Latest posts by David (see all)

Var först med att kommentera!

Lämna en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.