En ny månad, en ny visuell roman ute till Switch. Marknaden börjar sakta men säkert fyllas av spel i denna härliga genre och alltfler smala titlar finner vägen hit till västvärlden. Denna gång har Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa anlänt för att försöka erbjuda något nytt i genren.
Spelet slösar ingen direkt tid för uppbyggnad. När det drar igång är jag en anonym utbytesstudent på en ny skola i en ny stad och med mig har jag en demon-räv kallad Mon-Chan som bara jag kan se. Det nämns i förbifarten att jag slutit ett avtal med henne för att få tillgång till förmågan Kotodama, som låter mig se in i människors själar och skala fram sanningen i deras ord. Mer om det senare för inledningsvis stöter jag ihop med skolans kanske mest energiska flicka, Nanami.
Nanami är även djupt intresserad av de sju mysterier som hemsöker Fujisawa Academy och jag blir snabbt indragen i jakten på svaren bakom dessa. Majoriteten av spelandet utförs i form av textrutor, som i alla visuella romaner och även om den grafiska stilen är väldigt generisk fattar jag efter ett tag tycke för flera karaktärer.
Den andra huvudsakliga delen av spelande är ett Match 3-pussel som dyker upp varje gång jag ska skala fram sanningen hos någon. Detta symboliseras genom att matcha minst tre olika kulor på ett ”bräde” för att tjäna in poäng och när jag når en viss nivå av poäng tappar mitt villebråd ett klädesplagg. Det hela är ungefär lika smakfullt som det låter och även om Mon-Chan i spelet påpekar att min karaktär hade kunnat välja något annat som symbolik, till exempel lagren på en lök, så fortsätter huvudkaraktären att klä av sina skolkamrater mot deras vilja. Förvisso inte på riktigt men det är likväl en aning obekvämt att se.
Det är lite synd då själva pusslandet faktiskt är ganska trevligt. Istället för klassiskt Match 3 fungerar det så att klotet jag väljer flyttas till toppen av sin rad, vilket innebär att det krävs en del planerande och inte planlöst tryckande för att få till ordentliga kombos. Pusselläget går även att nå från spelets huvudmeny och där kan jag själv välja vilken karaktär jag vill ”klä av” om jag känner för enbart pusselmomenten en stund.
Manuset i sig är överlag välskrivet men det största problemet jag har med det är att vissa karaktärer framställs som väldigt osympatiska eller rentav elaka. Utan att avslöja för mycket finns det en sekvens i spelet som berör djurplågeri och det hela hanteras utan minsta tecken på fingertoppskänsla och det får heller inga konsekvenser för resten av spelet eller de inblandade karaktärerna. Denna sekvens får det att vridas lite i magen på mig och det är synd att den hanteras så otroligt klumpigt.
I övrigt finns det gott om sexuella anspelningar även utanför pussel-delarna, vilket i sig inte är ovanligt i denna typ av spel. Det kan vara detta som är orsaken till att spelet i skrivande stund inte finns tillgängligt via den svenska eshopen. Det är tillgängligt i flera andra europeiska länders onlinebutiker men det verkar som att svenska Bergsala inte velat släppa genom detta. Är du intresserad av Kotodama får du därför antingen handla från till exempel den brittiska eshopen eller köpa spelet fysiskt.
Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa kommer kanske inte gå till historien som tidernas bästa visuella roman. Det är faktiskt inte ens årets bästa då det finns för många problem och missar för att göra det till en riktigt bra titel. Det är dock ett spel som ändå kan vara värt att titta närmare på för fans av genren och som första utvecklarprojekt från utgivaren PQube är det ändå en intressant start.
Var först med att kommentera!