AI: The Somnium Files

När den japanske spelskaparen Kotaro Uchikoshi släpper ett nytt verk gör du rätt i att vara uppmärksam. Uchikoshi ligger bakom en lång rad klassiska visuella romaner som på ett eller annat sätt blandar in problemlösning, mysterier och science-fiction. Hans mest kända skapelse är förmodligen den mästerliga Zero Escape-serien. Nu är han tillbaka med ett nytt spel till Nintendo Switch.

AI: The Somnium Files inleds under en regnig natt på en övergiven nöjespark. Polisinspektör Kaname Date anländer för att utreda ett brutalt mord där det kvinnliga offret har fått sitt ena öga utskuret. Det visar sig vara en kvinna han känner väl och den misstänkta mördaren är en ung flicka.

Vid ett tillfälle i spelet beskriver Date sin AI-partner Aiba som en “självlysande räka”.

Det må låta som inledningen till valfritt avsnitt av CSI, NCIS eller någon annan amerikansk polisserie men det dröjer inte många minuter innan saker och ting får en betydligt mer skruvad (eller “japansk”, om du så vill) ton och vad som följer är en drygt 25 timmar lång sci-fi-thriller med tvära kast, överraskningar och en skicklig blandning av spänning, pussel och humor.

Sci-fi-delarna av spelet manifesteras främst i form av Aiba, en artificiell intelligens som är placerad där Dates ena öga en gång i tiden fanns. Aiba kan zooma in på föremål, söka upp information och kommunicera direkt med Date. Hon kan även ploppa ut ur Dates ögonhåla när hon vill och förvandlas till en liten nalle-liknande varelse.

Relationen och dialogen mellan Date och Aiba tillhör spelets höjdpunkter och även om dialogen kan bli onödigt plumpa emellanåt är det roligt att följa deras tjafsande. Under spelets normala sekvenser utspelas det i mångt och mycket som en visuell roman där Date besöker olika platser och karaktärer för att hitta ledtrådar och intervjua vittnen eller misstänkta.

Ett av dessa frågealternativ rör inte brottet och skall bort. Vilket?

Jag kommer inte vidare innan jag har hittat det som krävs vilket gör att AI ofta är en ganska linjär upplevelse, på bästa tänkbara sätt. Det är under spelets så kallade PSYNC-sektioner som saker och ting byter inriktning. Här manifesterar sig Aiba som en kvinnlig gestalt som fritt kan röra sig omkring och utforska drömlika sekvenser kallade Somniums.

Under dessa sekvenser får Aiba utforska andra karaktärers undermedvetna för att hitta ledtrådar som i den verkliga världen kan föra Date vidare i sin utredning. Under varje Somnium har jag sex minuter på mig att lösa en serie pussel eller “minneslås” för att få den information jag behöver. När Aiba rör sig runt i dessa miljöer tickar tiden snabbare och när hon står still går den långsammare, för att ge lite tid till eftertanke. Genom att interagera med olika objekt och välja vad jag vill göra med dem kan jag lyckas lösa ett pussel och komma vidare till nästa.

Möjligheten finns också att jag kan samla på mig en TIMIE. TIMIES gör att jag kan minska hur lång tid en viss aktion tar och kan hjälpa mig komma vidare om tiden börjar bli knapp. Givetvis finns det även TIMIES som istället har motsatt effekt. Om jag inte hinner lösa alla pussel i pågående Somnium misslyckas jag och kan välja att antingen börja om från scenariots inledning eller från ett tidigare löst pussel.

Dessa sekvenser är där AI: The Somnium Files verkligen blommar ut och blir en upplevelse olik någon annan. Den ständiga tidspressen tvingar hjärnan att arbeta på högvarv och även om jag aldrig blir för hårt bestraffad av mina misslyckanden finns känslan där av att vilja få det rätt på första försöket.

Även ord som “syncing” blir bättre med ett “p” i början.

Dessa sekvenser kan också skifta riktningen på spelets övergripande berättelse ordentligt. AI innehåller en lång rad olika slut och genom att hitta hemligheter och annat kan det påverka hur jag når något av dessa slut. Detta gör att flera genomspelningar i princip är ett måste med tanke på hur radikalt annorlunda berättelsen kan utspela sig.

Berättelsen är också välskriven, underhållande och stundtals riktigt spännande. Röstskådespelarna levererar på samtliga fronter, både på engelska och japanska och den grafiska presentationen känns unik, med en stark cyberpunk-känsla.

AI: The Somnium Files är ett av de mest unika spel som finns tillgängliga till Switch idag och det fungerar lika bra att spela på TV:n som i handhållet läge. Om du är ute efter en upplevelse som inte riktigt liknar någon annan och om du är ett fan av Zero Escape-serien så bör du definitivt kika närmare på AI: The Somnium Files.

Recensionsdata

Utvecklare: Spike Chunsoft
Utgivare: Spike Chunsoft
Utgivningsdatum: 20/09/2019
Pegi:18
David

David

Livslångt Nintendo-fan sedan tidigt 90-tal. Relativt nyfrälst JRPG-älskare med en kärlek för udda japanska titlar, gärna med kraftiga animeinslag. Tar varje tillfälle som ges för att sprida budskapet om Super Mario Sunshines storhet.
David

Senaste inläggen av David (se alla)

Var först med att kommentera!

Lämna en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.