Det råder inget tvivel om att Nintendo Switch mer och mer börjar utvecklas till en guldgruva för alla som älskar rollspel, såväl japanska som västerländska. Under Gamescom i år fick jag ett litet smakprov på många av dem, och däribland stack The Alliance Alive ut som en väldigt intressant titel. Det är alltid svårt att få ett grepp om just rollspel under en kort demo på en mässa, men i detta fall lyckades stridssystemet sticka ut som en intressant aspekt, och jag tog förstås tillfället i akt att hugga tag i recensionsexemplaret när det dök upp.
Spelet skildrar en mörk vardag för mänskligheten, där de i princip har blivit förslavade av demoner som har invaderat. Konflikten som uppstod har inte bara segregerat människor och demoner men har även skapat enorma fysiska klyftor i världen som åtskiljs av barriärer. Som en följd har stora klimatförändringar uppstått, och i området där din resa startar har ett oavbrutet regn plågat miljön längre än vad folk kan minnas. Så pass länge att folk talar om blå himmel som något mytologiskt.
Som vanligt när det finns en förtryckt folkgrupp så är det en tidsfråga innan en motståndsrörelse börjar sätta ned foten, och Night Crows är just en sådan grupp frihetskämpar. Du tar dig an rollen som Galil och hans äventyrslystna vän Azura för att ta reda på information om de barriärer som åtskiljer världsdelarna, och råkar av en händelse snubbla över hemligheter som demonerna inte alls vill att du ska ha. Slutligen finns det hopp om att störta de ondsinta makthavarna och återställa ordningen i världen.
Vid första anblick känns The Alliance Alive som ett ganska traditionellt japanskt rollspel på flera olika vis. Du har den klassiska övervärlden där du går mellan städer och viktiga punkter på kartan, du har de turordningsbaserade striderna och förstås många av de klassiska karaktärstroperna. Men just stridssystemet är var jag har funnit mycket av mitt intresse för spelet, då det är upplagt på att du lär dig färdigheter ju mer du använder en viss vapentyp. Detta sker heller inte linjärt, utan du har en viss chans varje gång du anfaller att lära dig en specialattack med vapnet du använder.
Detta system gör att man på ett ganska effektivt vis kan bredda sin karaktär till flera områden utan att behöva investera några färdighetspoäng eller dylikt, utan du kan ganska snabbt komma ikapp genom att bara nöta lite strider.
Upplägget för berättelsen är dock lite mindre lyckat i min åsikt. När du börjar nå kulmen på inledningen och du känner dig redo för att få reda på vart tvisten är på väg hoppar nämligen berättelsen över till en ny grupp karaktärer i en annan del av världen. Där går du sedan igenom en liknande inledningssekvens som leder till introduktionen av en tredje grupp. Dessa sammanstrålar så småningom visserligen, men dessa omstarter känns otroligt förödande för tempot i berättelsen när spänningen väl har börjat tätna.
Denna lansering är en nyversion av ett 3DS-spel som jag i ärlighetens namn hade missat helt och hållet, men å andra sidan var det lite innan jag började få denna genre på min radar. Även om själva grafiska stilen håller ganska bra för den högre upplösningen på modernare plattformar blir det snabbt tydligt att många texturer har lämnats i originalskick. Det innebär att de ser väldigt smetiga ut, vilket tar bort en del av inlevelsen i den i övrigt väldesignade spelvärlden.
Spelet lider bitvis av att det känns lite anonymt, då det inte skapas speciellt djupa kopplingar till karaktärerna från början. Detta hänger även ihop med det lite olyckliga berättelseupplägget jag nämnde innan. Det är dock inte på något vis ett dåligt spel bara för detta, utan det finns helt klart många tilltalande spelmekaniker i striderna och en värld med spännande historia att utforska. Om du inte är så noga med karaktärsutvecklingen så kommer du att finna ett kompetent rollspel i detta paket.
Var först med att kommentera!