Dead or School

I dessa tider med viruspandemier, karantäner och social isolering är det lätt att se saker från sämsta tänkbara perspektiv. Hur illa läget än blir med Coronaviruset bör vi dock vara tacksamma så länge det inte går till samma nivåer som i Dead or School, ett nytt actionspel till Nintendos hybridkonsol.

Efter att större delar av världen gått under efter en zombie/mutantinvasion har de få överlevande människorna i Tokyo tvingats djupt ned under stadens tunnelbanor för att hålla sig vid liv. Snart 90 år har gått sedan dess och mänskligheten har lyckats överleva och det finns generationer som endast känner livet under marken.

När den unga flickan Hisako får höra sin mormor berätta om livet på ytan blir hon självklart nyfiken. Hon fastnar särskilt för berättelserna om en magisk plats där folk gick klädda i fina uniformer och alltid var glada och hade roligt tillsammans.

Skolan.

Med siktet inställt på att återta jordytan för att själv kunna gå i skolan ger sig Hisako ut på en resa genom Tokyos tunnelbanesystem för att samla allierade och slå tillbaka mot monstren. Detta visar sig snabbt dock vara lättare sagt än gjort och innan världen kan räddas kommer många groteska varelser ha fått stryka med under Hisakos hand.

Explosions! Shooting! Things! Excitement!

Dead or School utspelas på ett 2D-plan och har ganska starka Metroidvania-vibbar emellanåt. Det gäller att utforska de olika nivåerna och hitta överlevande eller föremål för att ta mig vidare och hela vägen finns det tonvis av fiender att bekämpa.

Kontrollschemat känns inledningsvis aningen klumpigt då jag kan välja mellan handvapen, skjutvapen och tyngre artilleri som granatkastare. Jag använder samtliga vapen med hjälp av ZR vilken känns lite märkligt i början men jag vänjer mig ganska snart. Med hjälp av höger styrspak kan jag sikta med de olika skjutvapnen vilket underlättar när det dyker upp fiender från alla håll och kanter.

Genom spelets gång hittar jag nya vapen och föremål som kan användas för att uppgradera min arsenal. Vapen kan bli starkare och genom att stiga i nivå kan jag låsa upp nya färdigheter kopplade till de tre olika vapentyperna. Inget utöver det vanliga med andra ord men Dead or School har något som ändå håller mig kvar.

Inga actionspel är kompletta utan någon form av sifferpussel.

Spelet är nämligen ganska anspråkslöst till utseendet. Spelvärlden är inte särskilt detaljerad och karaktärsanimationerna är godkända som bäst. Men det Dead or School har i överflöd är personlighet och hjärta, något som räcker lång väg. Det märks att utvecklarna brinner för sitt spel och för genren de valt då spelglädje finns i överflöd trots att spelets brister eller saknade finputsning borde tynga ned det.

Istället är Dead or School en väldigt positiv överraskning som visar att de tre (!) personer som skapat det är på väg mot en ljus framtid. Ibland behövs ingen enorm budget eller ett team på hundratals personer för att skapa ett underhållande spel. Ibland räcker det gott med tre personer, en idé och ett brinnande engagemang. Dead or School är just ett skolboksexempel på detta.

Recensionsdata

Utvecklare: Studio Nanafushi
Utgivare: Marvelous!
Utgivningsdatum: 13/03/2020
Pegi:16
David
Latest posts by David (see all)

Var först med att kommentera!

Lämna en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.