Samurai Shodown

SNK är ett spelföretag som jag nästan alltid har varit bekant med men vars titlar jag har extremt liten erfarenhet av. Serier som The King of Fighters och Fatal Fury har smugit förbi mig genom åren, tillsammans med Samurai Shodown. Nu när den sistnämnda serien får en rejäl reboot har jag givetvis varit sugen på att åtgärda mina fel och dyka in i SNK-världen.

För de som inte är bekanta med Samurai Shodown (som jag) är det ett vapenbaserat fightingspel som andas japansk historia ut i fingerspetsarna. Det finns inga engelska röster och majoriteten av de spelbara karaktärerna är just japanska. Den grafiska stilen som används känns också starkt inspirerad av japanska oljemålningar. På det hela taget är det till utseendet och presentationen sett ett fightingspel som inte riktigt liknar något annat.

Kriget om vem som hade den bästa tandpetaren nådde oväntade nivåer när det kom till Japan.

När jag väl dyker in i spelets träningsläge och mina första matcher inser jag också att det inte är ett fightingspel för alla. Samurai Shodown är en titel som verkligen kräver att du tränar och blir bra på det för att kunna vinna. Samtidigt handlar det inte om att leverera milslånga knappkombos för att jonglera motståndarna i luften i 20 sekunder. Istället ligger fokus på kontringar och på att kunna planera striden och vad du ska göra. Tänk dig en snabbare och mer våldsam version av schack. Med svärd.

Samurai Shodown dras inte heller för att spöa dig under spelets Story-läge. Redan från start kan striderna vara riktigt utmanande och det gäller att hålla tungan rätt i mun för att ha en chans mot motståndarna. Då ska vi inte ens tala om vad som händer när jag försöker mig på att gå online och spela.

Det sägs att liten tuva ofta stjälper stort lass. Men om lasset har en fet kedja att slåss med är det inte garanterat.

Kontrollschemat är ändå inte överdrivet avancerat utan de flesta kan utan problem hoppa in ganska omgående och börja hugga med katanas mot motståndarna. För att kunna göra något utöver det krävs det dock träning, träning och mer träning. Som tur är innehåller Samurai Shodown ett välgjort träningsläge för just detta ändamål som i slutändan gör att även en nykomling som jag kan orsaka åtminstone lite skada emellanåt.

Spelet har som sagt en vacker och unik grafisk stil och tack vare den överlag stabila bilduppdateringen på 60 bildrutor per sekund är det ett lent och flytande spel också. Både i handhållet och dockat läge är Samurai Shodown en ren fröjd att spela.

Precis som ett virus muterade kriget om den största tandpetaren till ett krig om vem som har störst smörkniv.

Med ett brett och varierat karaktärsgalleri, en läcker presentation och ett enormt djup är Samurai Shodown ett fightingspel som främst lär tilltala de största fansen av genren. De som söker ett fightingspel att slöspela lite då och då kan komma att känna sig en aning besvikna då det inte alltid är helt välkomnande för nybörjare. De som härdar ut och är villiga att lära sig spelets djupa mekaniker kommer dock att finna ett spel som ger otroligt mycket tillbaka.

Recensionsdata

Utvecklare: SNK
Utgivare: Koch Media
Utgivningsdatum: 25/02/2020
Pegi:3
David
Senaste inläggen av David (se alla)

Var först med att kommentera!

Lämna en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.