Fairy Tail

Vi lever i en tid där anime-baserade spel släpps i parti och minut och det kan vara svårt att hålla isär alla Dragonball, Naruto och Sword Art Online som figurerar i spelvärlden. Därför är det nu så uppfriskande när en serie som tidigare inte har haft ett storspel på samma sätt får chansen att kliva in i rampljuset. Att det dessutom rör sig om en serie som jag verkligen älskar gör inte saken sämre.

Fairy Tail är utvecklat av spelstudion Gust, mest känd för sina Atelier-spel och är baserat på mangan och animen med samma namn signerad Hiro Mashima. När jag för över 10 år sedan började bli intresserad av anime på allvar var just Fairy Tail en av de serier som jag rekommenderades från en av mina närmaste vänner (shout out till Annica) och jag fastnade direkt för det actionfyllda äventyret som följer Natsu, Lucy och de andra magikerna i gillet Fairy Tail.

Om du råkar glömma att det är ett animespel du spelar finns dessa reaktioner redo för att påminna dig.

Nu har det alltså kommit ett fullfjädrat rollspel med dessa karaktärer och jag har länge väntat på denna titel. Inledningsvis är det dock långt ifrån en positiv upplevelse. Bilduppdateringen är nämligen under all kritik och även om det aldrig blir lika illa som i Deadly Premonition 2 är det verkligen inte bra. Jag fick tillgång till spelet före release och sedan dess har en patch åtgärdat dessa problem till största delen men det finns fortfarande vissa sekvenser där spelet haltar rejält, främst i de lite mer öppna miljöerna, vilket är lite tråkigt.

Så snart problemen med bilduppdateringen åtgärdades kunde jag dock börja njuta av spelet i betydligt större utsträckning. Spelupplägget är byggt kring att Fairy Tail-medlemmarna måste bygga upp sitt gille och dess rykte från botten efter att en gång i tiden ha varit på toppen. Detta görs genom att anta diverse uppdrag, hjälpa befolkningen i landet och givetvis genom att bekämpa monster och andra fiender.

Erza må vara en av animevärldens coolaste karaktärer och hårdaste krigare men hon kan inte alltid klä sig för strid.

Genom att stiga i rank låser jag upp nya möjligheter att uppgradera dels mina karaktärer och även Fairy Tail självt, med nya föremål och mycket annat. Det är en underhållande gameplay-loop som stundtals lutar lite för mycket åt grinding-hållet för min smak men jag blir trots detta aldrig uttråkad, inte en enda gång.

Karaktärsgalleriet är precis så pass varierat som jag hoppats på och det är fyllt av välbekanta ansikten som Grey, Juvia, Lisanna, Laxus och självklart även Erza. Antalet spelbara karaktärer växer under äventyrets gång och alla kommer med olika egenskaper och attacker som gör att jag kan skräddarsy min trupp efter eget tycke och smak.

Vad jag däremot anser kan skada upplevelsen lite är själva berättelsen. Inte för att det är något fel på den, tvärtom. Berättelsen följer sin förlaga ganska troget så det är inte där problemet ligger. Det faktum att spelet börjar mitt i berättelsen om Fairy Tail är däremot en smula problematiskt, åtminstone för de som inte är bekanta med mangan eller animen sedan tidigare.

Mellan uppdragen diskuteras livets stora frågor.

Det ödslas inte någon tid på att introducera spelets karaktärer utan spelet förutsätter att du vet vad du ger dig in på och när du slängs in i berättelsen i spelets prolog förväntas det att du vet vem det är du slåss emot och varför. Då jag alltså är ett fan av serien sedan länge har jag inga större problem med att hoppa in men nykomlingar kommer säkerligen klia sig i huvudet vid flertalet tillfällen under spelets gång.

Med det sagt har utvecklarna varit smarta i vilken del av Fairy Tail-berättelsen de valt att skildra. En stor del av spelet ägnas åt en turnering mellan olika gillen vilket är ett perfekt upplägg för spelet. Det finns även en naturlig förklaring till varför Fairy Tail måste byggas upp från grunden igen vilket ger en perfekt motivation till att nöta alla små sidouppdrag som finns.

Återigen, en påminnelse om du råkar glömma att detta är ett animespel.

Fairy Tail har en presentation som stundtals kan kännas aningen föråldrad, med vissa lågupplösta eller dåligt detaljerade texturer och några mindre än perfekta animationer, särskilt när karaktärer bara går omkring. Musiken däremot är riktigt bra och fångar känslan av irländska toner som genomsyrar animen. Röstskådespelarna (som många återvänder från animen) gör också ett strålande jobb och överlag är det en presentation som väcker varma minnen från animen.

Utöver detta är Fairy Tail också ett riktigt roligt JRPG att spela, kort sagt. Det är fyllt av seriens humor, bjuder på en lång rad spektakulära strider, en underhållande berättelse och tonvis av saker att göra utan att bli långdraget för utfyllnads skull. Efter drygt 30 timmar rullar eftertexterna, vilket känns precis lagom. Är du ett fan av Fairy Tail lär du inte bli besviken. Om du inte är bekant med källmaterialet kan du fortfarande avnjuta ett bra rollspel men var beredd på att kanske ha en Wiki uppe för att hålla koll på de olika karaktärerna samtidigt.

Recensionsdata

Utvecklare: Gust
Utgivare: Koei Tecmo
Utgivningsdatum: 30/07/2020
Pegi:16
David
Latest posts by David (see all)

Var först med att kommentera!

Lämna en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.