Musou-genren har funnits med oss länge nu. Ända sedan PS2-eran faktiskt, då fightingspelet Dynasty Warriors bestämde sig för att frångå upplägget i originalet till förmån för något helt annat. Sedan dess har genren och utvecklarna hos Omega Force bjudit på en oändlig ström av spel där mäktiga hjältar får puckla på tusentals fiender i all oändlighet. En av de mer framgångsrika serierna har varit Samurai Warriors, som nu återkommer med sin femte huvuddel.
Samurai Warriors 5 erbjuder kanske få spelmekaniska nyheter men det första som lär slå de flesta är den nya grafiska stil som används. Borta är de mer realistiska men uttryckslösa karaktärsmodellerna från tidigare delar och istället bjuds vi på en mer färgstark, aningen mer anime-inspirerad stil som inte är helt olik den som har synts i de senare Street Fighter-spelen.
Berättelsen väljer här att ha ett smalare fokus. Istället för att följa dussintals karaktärer och deras egna narrativ får vi här ett starkare fokus på en av de mest kända krigarna i japansk historia, nämligen Nobunaga Oda. Detta är inte första och förmodligen inte sista gången ett spel väljer att lägga fokus på just Nobunaga och hans namn är säkerligen välbekant för många av er redan. Här får vi dock en bild av Nobunaga som en ung och ivrig krigare, jämfört med den aningen mer erfarne och stoiske härskare som många andra spel bjudit på. För att balansera Nobunaga ligger en stor del av fokuset även på Yoshimoto Imagawa, en av dåtidens tre mest fruktade daimyo.
Totalt finns det strax under 30 spelbara karaktärer som alla har olika styrkor och svagheter men sett till berättelsen ligger fokus allra mest på Nobunaga och Yoshimoto, vilket hjälper till att hålla den röda tråden tydligare genom spelets gång. Detta gör det dessutom enklare att fatta tycke för karaktärerna, något som har varit lite knepigare i tidigare delar då fokuset har varit så pass utspritt på karaktärsgalleriet.
Ute på slagfältet är mycket sig likt och den karaktär jag spelar som kan med enkelhet förpassa tusentals fiender till dödsriket under varje uppdrag. Genom att bygga upp en rad olika mätare kan jag genomföra destruktiva specialattacker som utplånar ännu fler motståndare, alternativt hjälper till att kapa hälsomätaren på någon av spelets starkare bosskaraktärer.
Trots antalet karaktärer på skärmen håller sig bilduppdateringen stabil i nästintill alla lägen. Nintendo Switch må inte vara fullt lika kraftfull som andra plattformar där spelet finns tillgängligt men istället för att låta bilduppdateringen ta stryk har utvecklarna skalat tillbaka på andra områden där det kan behövas. Ritdistansen är till exempel något lägre här men i stridens hetta är det ingenting som märks och överlag är jag väldigt positivt överraskad över hur bra Samurai Warriors 5 rullar på Switch, särskilt efter att det senaste Hyrule Warriors-spelet hade enorma problem med just bilduppdateringen.
För någon som överlag är mer intresserad av japansk historia än kinesisk har Samurai Warriors-serien alltid lockat mer än storebror Dynasty Warriors och här får spelet kliva ut i rampljuset ordentligt. Efter besvikelsen som var Dynasty Warriors 9 har Samurai Warriors 5 tagit ett steg tillbaka men samtidigt flera steg framåt för att erbjuda en otroligt underhållande musou-upplevelse.
Var först med att kommentera!