Tre önskemål inför Nintendo Switch 2-presentationen i april

Nu när vi sakta men säkert kryper oss närmare att få mer information om den efterlängtade Switch 2-konsolen finns det fortfarande fler spekulationer och önskemål än faktiskt bekräftade funktioner. Väntan på den utannonserade Nintendo Direct-presentationen i april känns bitvis olidlig, men nu är det bara två månader kvar tills vi förhoppningsvis har mer kött på benen.

Jag har grubblat lite på vad jag skulle vilja se från Nintendo i denna presentation, och förstås lite på hur sannolika dessa önskemål är med tanke på att vi talar om ett företag som (på gott och ont) sällan går den konventionella vägen. Saker som lanseringsdatum, pris och paketeringar ser jag som givna inslag i videon, men det finns ju en hel del annat att lägga krut på för att förmedla Nintendos vision och här är ett axplock av vad jag hoppas på att få se.

Bakåtkompatibilitet

Vi har fått bekräftat sedan tidigare att en majoritet av titlarna som släpptes till Nintendo Switch även kommer att kunna köras på Switch 2. Jag misstänker att denna formulering mestadels är en helgardering för en handfull spel som inte kommer att fungera på grund av specialiserad hårdvara eller funktionalitet. Sony uttryckte sin PlayStation 4-kompatibilitet på samma vis när de lanserade PlayStation 5, och jag förväntar mig därför att kunna utnyttja i princip hela min katalog av spel som jag införskaffat under den gångna konsolgenerationen.

Det som jag är mest nyfiken på är huruvida dessa gamla spel faktiskt uppvisar några förbättringar på den nya konsolen jämfört med tidigare. Detta är en av de kanske minst uppmärksammade, men mest välkomna funktioner som både Microsoft och Sony har anammat vid generationsskiften. Det kan antingen komma i form av patchar som exempelvis ökar upplösning eller bildfrekvens, eller så sker det utan någon större handpåläggning. I det sistnämnda fallet kan det handla om att dynamiska upplösningar eller bildfrekvenser som aldrig riktigt nådde sitt mål, men det kräver då att bakåtkompatibiliteten tillåter spelen att få åtkomst till den fulla kraften i den nya hårdvaran.

Det är inte ovanligt att man säkrar stabiliteten i bakåtkompatibilitet genom att i så hög grad som möjligt återskapa hårdvaruspecifikationerna från originalhårdvaran, och därmed stryper prestandan. Det hänger alltså väldigt mycket på hur mycket fokus Nintendo har lagt på denna funktionalitet om vi får se någon prestandaökning överlag på denna front. Det tredje, och lite mer dystopiska, alternativet är att Nintendo hellre vill sälja sina spel på nytt istället för att patcha dem och vi blir tvungna att punga ut med 600-700 kronor till för att kunna avnjuta The Legend of Zelda: Breath of the Wild i 60 FPS.

Uppskalningstekniken DLSS

Även om jag innerst inne vet att Nintendo inte är det företag som brukar fördjupa sig i tekniska detaljer vill jag ändå se en liten demonstration av vad de kan åstadkomma med Nvidias DLSS-teknik som har varit så framgångsrik på PC de senaste åren. Jag kan nöja mig med en del visuella jämförelser av de spel som kommer att släppas på båda konsolgenerationerna, eftersom jag misstänker att Digital Foundry kommer att göra grovjobbet för alla som vill ha de mer tekniska analyserna.

Poängen med DLSS är att spelet i praktiken kan renderas i en lägre upplösning än den som visas på skärmen, och uppskalningen sker med hjälp av en maskininlärningmodell som fyller i luckorna i detaljrikedomen. Detta gör att utvecklare kan spara in ganska mycket på renderingskostnaden och i gengäld exempelvis uppnå en stabilare bildfrekvens eller implementera andra grafiska effekter. Det är ju inte en funktion som är helt och hållet gratis att implementera ur ett prestandaperspektiv, men det blir ofta en bråkdel av vad det skulle kräva att rendera spelet i full upplösning.

Digital Foundry analyserade de få sekunder av Mario Kart-spelet som visades i utannonseringstrailern, och de bedömer att detta spel inte använder sig av denna teknik. Det utesluter dock inte att det kommer att implementeras innan lanseringen, utan betyder snarare att vi inte har tillräckligt mycket information än. Med tanke på vilka underverk som Nintendo lyckades åstadkomma med den förhållandevis svaga hårdvaran i Nintendo Switch ska det därför bli väldigt intressant att se vad de lyckas göra på Switch 2 med mer moderna teknologier i verktygslådan.

Spel, spel, spel och spel

I slutänden är det ju själva spelen som är den intressanta punkten, och här är ju Nintendo notoriskt hemlighetsfulla (ännu en gång, på gott och ont). Även om Nintendo har fortsatt att släppa en del spel till den åldrande plattformen har det ofta handlat om outsourcade projekt hos externa utvecklare. Det betyder att det finns potential för ett riktigt starkt första år bara från deras egna interna studior. Exempelvis har vi ju inte fått ett nytt 3D-Mario sedan det genomgående utmärkta Super Mario Odyssey, som släpptes strax efter Nintendo Switch lanserades. Ett nytt spel från detta team skulle verkligen lägga fundamentet för en stark konsollansering.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom släpptes för snart två år sedan, så jag tvivlar på att detta team har något nytt i rockärmen, även om spelet i mångt och mycket var en iteration på fundamentet från Breath of the Wild. Om de bara skulle leverera uppgraderingar för att utnyttja den nya hårdvaran skulle jag dock vara nöjd i ett bra tag på Zelda-fronten. Men kanske är det dags att damma av de där portningarna av The Wind Waker och Twilight Princess nu slutligen? Det har rapporterats om dessa i flera år nu, och verkar vara en illa dold hemlighet med tanke på hur många välrenommerade journalister som har sagt att spelen är på gång.

Mario Kart 8 Deluxe har varit en kassako för Nintendo under hela Switch-generationen, och trots att det ”bara” är en portning av Wii U-lanseringen med högre upplösning är det ett lysande spel att kasta sig in i när man har en stund över. De extra nivåerna som har släppts med tiden är ett briljant tillägg och gör utbudet ganska omfattande, men nu när Nintendo Switch 2 är på väg är det nog dags för ett helt nytt spel. Troligtvis är det detta som visades i utannonseringstrailern, men detaljerna var ytterst få gällande detta. Jag skulle inte bli förvånad om det blir en lanseringstitel som kommer att vara paketerad tillsammans med enheten, för en extra kostnad förstås.

Överlag kommer vi att se en ganska fullsmockad lansering om vi vidgar vyerna till tredjepartsstudior också, då både Ubisoft och Electronic Arts har satt sikte med många av de spel som de har släppt de senaste åren, men som av prestandaskäl inte har letat sig till Switch. Även Microsoft har uttryckt sitt intresse att släppa spel till konsolen, vilket förstås gör den ännu mer attraktiv för potentiella köpare.

Hur mycket som kommer att visas upp under Nintendo Direct den 2 april är väl oklart, då Nintendo brukar vara ganska restriktiv med hur långa presentationerna ska vara, men så fort vi får ett lanseringsdatum för konsolen kommer vi troligtvis att bombas med utannonseringar av spel också. Både jag och min mailbox är redo för att sparka igång detta spektakel, för det är ju trots allt svårt att inte vara taggad för en av årets största spelhändelser!

Johan
Senaste inläggen av Johan (se alla)

Var först med att kommentera!

Lämna en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.