Double Kick Heroes

Även om rytm- och musikspelens guldålder har passerat, åtminstone på den nivå som Rock Band och Guitar Hero befann sig på, så är det tydligt att det fortfarande finns ett sug efter detta grundläggande koncept. Många utvecklare har funnit framgång i en mindre skala, vilket har lett till att Double Kick Heroes har sett dagens ljus.

Detta hårdrocksdrypande postapokalyptiska äventyr ger oss möjlighet att följa ett band fullt av färgstarka karaktärer som försöker få sitt genombrott i musikbranschen. Tyvärr avbryts detta av en dåligt tajmad zombieapokalyps, och bandmedlemmarna tvingas att fly från den inbokade spelningen. Av en händelse har trumsetet kopplats till ett par praktiskt placerade skjutvapen i bakdelen av flyktbilen, vilket förstås då öppnar vägen för ett hektiskt rytmspel.

Som förväntat är då respektive trumslag kopplat till avlossning av skjutvapnen på din bil, och ju när du lyckas få ihop tillräckligt många korrekt tajmade träffar kommer vapnet att uppgraderas till något som gör mer skada. I gengäld kan du då även nedgraderas om du tappar rytmen, och det kan skapa väldigt stressiga situationer när zombiehorden börjar närma sig bilen. Då är det lätt att paniktrycka på knapparna, vilket leder till att vapnen överhettar och blir låsta under en kort period.

Fullt rimligt att se en tentakelfylld stridsvagn ute på vägarna. Det är trots allt 2020.

Som en fan av hårdrock blir jag imponerad av hur djupt ner i musikens subgenrer spelet letar sig, och det bjuds på allt från glammig 80-talshårdrock till hänsynslöst tuggande dödsmetall. Utvecklarna visar en stor förståelse för vad som gör varje subgenre unik, och det värmer mitt hjärta att höra varje spår trots att jag oftast är fullt upptagen med att stirra på notlinjen.

Även dialogen mellan varje låtsekvens visar en uppskattning för hårdrockskulturen, och det finns gott om underhållande referenser som jag uppskattade under resans gång. Det är dock inte någon djuplodande berättelse som finns att utforska, men det är generellt sett bra nog för att länka ihop de actionfyllda musiksekvenserna.

Ju längre berättelsen tar dig desto mer komplexa blir musikspåren, förstås även lite beroende på vilken svårighetsgrad du väljer. Jag började på en ganska blygsam nivå, vilket visade sig vara en bra idé då spelet inte direkt visar någon hänsyn efter ett tag. Efter en stund involveras fler och fler knappar i ekvationen, och dessa är kopplade till välbehövliga specialattacker som exempelvis handgranater. En vältajmad granatattack kan göra susen för den törstande zombiehorden som närmar sig för varje sekund, men det kräver också att du har en viss combonivå för att denna ska kunna användas.

När du inte är ute på vägen och blir jagad av allehanda obehagliga ting kan du istället hänga i ett skitigt garage.

Utöver själva berättelseläget finns det även möjlighet att köra igenom låtarna du har klarat för att du ska kunna fila på dina poängrekord. Det finns dessutom en separat sektion med låtar som inte finns med i själva berättelsen, och här finner vi även en handfull licensierade låtar bland annat från Jinjer och Gojira. Om du är familjär med dessa band vet du också att dessa låtar inte kommer att vara enkla att ta sig igenom.

Double Kick Heroes besitter mycket charm, och visar att det finns plats på marknaden för ett musikbaserat spel som inte helt och hållet vilar sig på licensierad musik. Blandningen mellan sidoscrollande skjutare och rytmspel känns klockren, och påminner nästan om en mer actionfokuserad Plants vs Zombies. Det kan vara ett problem om du inte gillar musikgenren förstås, men om du liksom jag är en livslång metalhead kommer du säkert att trivas med utmaningen som du ställs inför.

Recensionsdata

Utvecklare: Headbang Club
Utgivare: Headbang Club
Utgivningsdatum: 13/08/2020
Pegi:12
Johan
Latest posts by Johan (see all)

Var först med att kommentera!

Lämna en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.