Intryck från Gamescom 2019

Efter att ha tillbringat förra veckan i Gamescom-vimlet i Köln (och sedermera varit utmattad hela helgen) har jag börjat samla mina tankar och intryck från vad jag fick möjlighet att testa där.

Primärt var jag där i egenskap av chefredaktör för systersidan PSbloggen, men jag fick även möjlighet att testa en del Nintendo-relaterat under tiden. Eftersom min tid i Nintendo-montern var begränsad valde jag att fokusera på tre titlar som ligger högt uppe på min personliga intresselista.

Först ut var Luigi’s Mansion 3, vilket enligt mig är en underskattad spelserie överlag. I synnerhet föregångaren på 3DS fångade mig helt och hållet med sin charm, kreativitet och genuint underhållande spelmekaniker. Det dröjde inte många sekunder innan jag märkte att även den kommande uppföljaren kommer att erbjuda precis detta med råge.

För att underlätta i spökjakten har Luigi fått en del nya verktyg. Till exempel kan du skjuta ut en sugkopp mot fiender som bär sköld, för att sedan slita detta skydd ur deras händer. Själva styrningen för detta kändes lite krånglig innan jag fick rätt på det , men efter bara några minuter gjorde jag det gång på gång utan att ens tänka på det.

En annan stor nyhet i spelet är Gooigi, som vi fick bekanta oss med på E3-mässan. Det är i praktiken en klon av Luigi, fast gjord av någon form av grönt klägg. När du väljer att skjuta ut denna klon ur ryggtanken som Luigi bär kommer du att kunna styra denna klon genom farliga hinder, som till exempel spikklädda golv. Detta används även för att lösa diverse pussel, och är helt klart ett välkommet nytillskott i spelserien.

Trots den korta speltiden känner jag att det finns potential för detta Nintendo-exklusiva spel, och det kommer förhoppningsvis att kunna hävda sig i under spelhösten när det släpps den 31 oktober.

Nästa spel på menyn var den efterlängtade nyversionen av The Legend of Zelda: Link’s Awakening. Även om jag aldrig spelade originalet blev jag hundra procent trollbunden av den grafiska stilen och den övergripande presentationen när det offentliggjordes ursprungligen.

Nyversionen är trogen originalet från Gameboy, men trots detta känns spelet genuint nytt och fräscht. Spelet dryper verkligen av produktionsvärde med den vackra grafiken och den underbara musiken, och trots att jag var omgiven av folk var det enkelt att bli uppslukad av spelets stämning.

De stora varningsflaggorna från E3-mässan handlade om ganska undermålig prestanda, vilket förstås inte är ovanligt när det handlar om ofärdig kod. Optimeringen görs ju inte förrän allting är på plats. Även om det är betydligt bättre nu jämfört med de videor som visades tidigare i sommar så finns det fortfarande sekvenser då bildfrekvensen dyker. Jag fick inget svar på om hur gammal koden var, men det är ju inte speciellt långt kvar till lanseringsdatumet i september. Oavsett har jag höga förväntningar på detta spel, som kan komma att bli en storsäljare för plattformen denna höst.

Sist, men absolut inte minst, var jag tvungen att stilla min nyfikenhet och testa Switch-versionen av The Witcher 3. Jag var en av tvivlarna när ryktena florerade kring denna portning innan det blev officiellt bekräftat, och på någon nivå har jag även efter jag själv har spelat det svårt att tro på det hela.

Missförstå mig inte, det här är ett mästerligt portningsjobb att ens få spelet att starta på en tekniskt sett markant svagare plattform som Switch är jämfört med övriga konsoler denna generation. Spelet visades dock endast upp i handhållet läge och tillsammans med en väldigt pratglad funktionär, vilket får mig att tro att det inte är speciellt smickrande i dockat läge, eller när man börjar skärskåda detaljerna. Men detta var ju trots allt att förvänta, då genvägar måste tas på någon front.

Demon började direkt från början av spelet, så jag fick inte riktigt möjlighet att bege mig iväg mot de mer krävande områdena i spelet. Men att döma av det jag spelade måste jag säga att prestandan är över förväntan med tanke på att även PS4 och Xbox One hade sina svårigheter på denna front vid ursprungliga lanseringen.

Tanken av att spela hela denna massiva upplevelse på en handhållen konsol är trots de tekniska aspekterna något som lockar mig oerhört, och jag ser fram emot att iklä mig rollen som Geralt igen denna höst.

Självklart finns det massor av andra lovande titlar runt hörnet, men dessa tre är nog de som kommer att uppta mycket av min pendlingstid under årets sista kvartal.

Vad tyckte du såg mest imponerande ut från Gamescom i år?

Johan

Johan

Skåning med bred spelsmak, men en förkärlek för berättelsedrivna verk. Trots att jag har spelat spel i nästan hela mitt liv är jag en relativ nykomling till Nintendo-världen. Men bättre sent än aldrig?
Johan

Senaste inläggen av Johan (se alla)

Läsarkommentarer (1)

  1. Jesper Pettersson 27 augusti, 2019 @ 09:44

    Du fick mig att förboka Witcher 3 nu. Eftersom jag bara spelat tutorial på PS4 blir det dubbeldipp för att kunna spela det bärbart.

Lämna en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.