Pillars of Eternity: Complete Edition

En av mina riktiga spelpassioner förr, innan jag hade börjat anamma spelkonsoler i mitt liv, var de många djuplodande rollspelen baserade på Dungeons & Dragons som förgyllde PC:n som spelplattform. Antalet timmar jag tillbringade med både Baldur’s Gate- och Icewind Dale-serierna är förmodligen för många för att räkna, och det är en spelform som har fallit lite i glömska.

Obsidian Entertainment har dock inte glömt bort sina rötter, och startade för några år sedan en Kickstarter-kampanj för att bringa ett nytt spel i denna stil till liv. Den blev en succé till den grad att det inte bara blev en PC-version, utan Pillars of Eternity letade sig slutligen även till konsoler.

I spelet tar du dig an rollen som en Watcher, vilket är en person som delvis kan kommunicera med andevärlden men som även får visioner från tidigare händelser. Efter att ha överlevt en form av övernaturlig storm hamnar du i nationen Dyrwood, som återhämtar sig efter ett frihetskrig där de frigjorde sig från sina tidigare kolonisatörer.

Som om inte detta var nog har även en farsot kallad Hollowborn börjat spridas, som gör att barn blir födda utan själar och därför i princip blir tomma skal som inte kan interagera med andra. När du börjar upptäcka dina speciella färdigheter som Watcher stöter du även på bevis som antyder att denna farsot inte är något naturligt fenomen, och du tar dig därför an uppdraget att reda ut vem som ligger bakom allt elände.

De var döda när jag kom hit, jag lovar! Jag ska bara tömma kistan…

Som vanligt i denna typ av rollspel kan du skräddarsy din karaktär på ett väldigt ingående vis, med allt från ras och klass till färdigheter och bakgrund. I synnerhet de två sistnämnda kommer att påverka hur du interagerar med andra karaktärer, då vissa dialogval endast är tillgängliga om du har en viss färdighetsnivå inom till exempel historia eller om du har en specifik uppväxt. Det skapar tonvis av variation, och det är alltid givande när ett dialogval passar in på hur just du har skapat din karaktär.

Min största oro var från början hur det skulle vara möjligt att översätta ett tydligt PC-anpassat kontrollschema till handkontroller, men det fungerar faktiskt överraskande bra. Det finns två gigantiska kommandohjul som du kan ta fram via enkla knapptryckningar, och de är både ganska lättnavigerade och täcker i princip allt som behövs. Visst finns det aktioner som är betydligt enklare med mus och tangentbord, men med förutsättningarna är det så bra det kan bli i de flesta fall.

Som om inte själva rollspelet var nog i grunden får du även tillgång till en alldeles egen fästning en bit in i spelet, och denna ska förstås både upprustas från de ruiner de är från början och sedan uppgraderas till vad som sedan blir en självförsörjande liten by. Du får dock ta en del beslut om vad som ska uppgraderas först. Om du satsar på något som kommer att dra in skattepengar kommer banditer att försöka stjäla pengarna, och det innebär att du behöver satsa på säkerhetsnivån också.

NOPE!

Prestandamässigt håller spelet väldigt bra i de flesta fall också. Det är inte riktigt lika högupplöst och vackert detaljerat som PC-versionen förstås, men utvecklarna har hittat en riktigt bra medelväg och har lyckats optimera spelet väl för att bibehålla de intressanta miljöerna. Det är mestadels i de mer komplexa stadsmiljöerna som du kommer att uppleva att bildfrekvensen dyker, men jag har aldrig riktigt märkt att det har inverkat på strider eller dylikt.

En viktig sak jag vill framhäva är att utvecklarna verkligen har tänkt på vad många andra Switch-utvecklare inte gör, nämligen skalningen av användargränssnittet. Oavsett om du spelar dockat eller handhållet är all text och alla menyer väldigt tydliga, vilket är superviktigt i ett spel som är så textbaserat som Pillars of Eternity.

Under min speltid har jag dock upplevt en del småbuggar. Speciellt under laddningstider är det inte ovanligt att se att textstycken blir oläsliga en kort stund. Jag har även upplevt att karaktärer som har fallit under en strid sedan inte reser sig igen. De kan fortfarande slåss och fungera som vanligt i nästa strid, men själva grafiken visar fortfarande att de ligger ner på marken. Inga spelförstörande moment alltså, men ändå saker som borde poleras ut med hjälp av patchar.

Pillars of Eternity transporterade mig tillbaka 20 år i tiden till en tid där jag har många goda rollspelsminnen, och de gör det på ett vis där allting känns nytt och fräscht. Att jag sedan kan uppleva detta i handhållet format på ett lyckat vis gör saken ännu bättre, och med uppföljaren på horisonten är jag väldigt taggad för mer av det goda.

Recensionsdata

Utvecklare: Obsidian Entertainment
Utgivare: Versus Evil
Utgivningsdatum: 08/08/2019
Pegi:16
Johan
Senaste inläggen av Johan (se alla)

Var först med att kommentera!

Lämna en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.


*


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.